80’er-fænomenet virtual reality er tilbage | GOTHA

80’er-fænomenet virtual reality er tilbage

Virtual reality er for de fleste nok et teknologisk levn fra 80’erne, der aldrig rigtig levede op til forventningerne. Men nye forbedringer skulle sætte helt nye standarder.

Det er næsten mere reglen end undtagelsen, at store tanker opstår i en garage. Det samme er nemlig tilfældet med firmaet Oculus, der blev startet af den nu 21-årige Palmer Luckey og satte skub i udviklingen af virtual reality.

Gennem sine teenageår bankede Palmer Luckeys hjerte for elektronik og computerspil. I sine forældres garage eksperimenterede han med teknologien bag virtual reality, og en sen nattetime i november 2010 var han klar med den første af fem prototyper. På spilsitet Meant to be Seen beskrev han sit arbejde, der vakte stor opsigt blandt brugerne. En af dem var programmøren John Carmack, som er kendt for spillet Doom. Mailkorrespondancer mellem de to resulterede i den femte prototype, The Rift-brillen. Carmack viste prototypen frem på computerspilsmessen E3 i Los Angeles. Interessen var stor, hvilket gav Luckey blod på tanden. Gennem crowdfunding og et hold kompetente designere, ingeniører og udviklere blev Oculus og The Rift en realitet.

Nye standarder

I dag har teamet skabt en så virkelighedsnær oplevelse ved hjælp af virtual reality-teknologien, at den sætter nye standarder for spilmulighederne. The Rift er udstyret med to syvtommers skærme og en grafik, der suger dig ind i spillets verden. Teknologien spås også at blive et kommunikationsværktøj.

”Der går nok 5-10 år, før det bliver et forbrugerprodukt,” spår TV 2’s gadget-ekspert, David Guldager.

”At være inde i en virtuel verden har altid haft interesse, så jeg tror helt sikkert, at Oculus Rift kan blive et hit. Teknologien giver adgang til, at vi kan være inde i den film, vi ser, eller koble os op til et kamera, der er monteret på et bjerg.”

Netop disse nye muligheder for interaktion var en af grundene til, at Facebook-stifteren, Mark Zuckerberg, i marts 2014 købte Oculus for 11 milliarder kroner. Han vil gøre The Rift til en platform, der kan bruges til mere end videospil.

Lige nu er mange af idéerne til brugen af virtual reality kun på tegnebrættet. Men potentialet er der.

”I første omgang kan det ses som en gimmick. Men brancher som sportsverdenen skal nok få øjnene op for Oculus Rifts muligheder. Sportsbegivenheder kunne sagtens være et marked, hvor virtual reality kunne vinde indpas. Forestil dig et cykelløb, som Tour de France, hvor du kobler dig til en bestemt cykelrytters hjelm, hvor der er monteret et kamera. Så kan du følge med i løbet fra første parket,” siger David Guldager.

Måske vil du også læse