Fuhlendorff kaster nyt lys over historien | GOTHA

Fuhlendorff kaster nyt lys over historien

Nedtællingen er så småt i gang. Den 6. september er der take off på Christian Fuhlenforffs nye show, Fuhlendorff går over i historien2. Det sker på Folketeatret i København, og det bliver en spektakulær tour de force gennem historien. Der bliver givet og taget, og ambitionen er at skabe en fælles fremtid gennem ny historieskrivning. 

Christian Fuhlendorff
Der er travlt. Det er hektisk, og det hele skal være klappet og klart til præmieren den 6. september. Der bliver trænet og øvet. Der bliver klippet og klistret, og konstant justeret i manuskriptet. Overgangene skal sidde knivskarpt. Pointerne hamret i marmor, og de forskellige metalag, som forestillingen er bygget op omkring, skal fungere og falde i hak med publikum i salen. Der skal grines og grædes, men der skal for alt i verden også være så højt til loftet, at underfundigheden, finurlighederne, overraskelserne og refleksionerne får plads i et ellers humoristisk show, der tager livtag med historien, og de historier vi fortæller til og om hinanden. 
 

Med modsat fortegn

Kønsrollerne står for skud, #metoo bevægelsen får en tur gennem vridemaskinen og politikerne den bredside de fortjener. Men der bliver bestemt også plads til at udstille hykleriet, og den danske syge: konsensus. Forbuddet mod at bære burka er naturligvis også på plakaten, ligesom religionens betydning for vores vaner og tryghed kommer under kærlig behandling. 
 
- Jeg har meget på programmet. Der er nemlig rimelig mange tåbeligheder at tage fat på. Vende og dreje, og måske skabe et nyt narrativ. Altså en ny fortælling, som kan binde os sammen på en ny måde. Det er nemlig i mødet med mennesker, at nye historier opstår, og en ny grundfortælling kan tage sit afsæt. Det vil jeg gerne være eksponent for. Og for mit eget vedkommende har jeg altid fortalt historien om, at jeg er en ordblind, tegnende, rollespillende, stofmisbrugende nørd med en fortid på specialskole. Men det er jo ikke hele min historie. Derfor kunne jeg ligeså godt have fortalt en anden historie. Nemlig fortællingen om den nysgerrigere, videbegærlige og reflekterede Christian Fuhlendorff, der interesserer sig for slatvandsakvarier, historie, naturvidenskab, kunst, teater og film. Eller ham Christian der også producerer podcast med bl.a. Ulf Pilgaard, Hilda Heick og Søren Huus om mere tunge og svære problemstillinger. Så blev der lige byttet rundt på fortegnende. Og det er den udfordring, publikum kommer til at møde og skal tage stilling til i mit nye show. Det handler om vinkling, og hvilken  fortælling  vi  vælger.
 

Køb af tid

Som selvstændig erhvervsdrivende, som man jo er, når man har valgt en karriere som standupkomiker, handler det om at have antennerne ude, kridte banen af og positionere sig i forhold til de jobs der er. Uanset om det gælder rollen som tv-vært, radiovært eller producent. Der skal nemlig hele tiden være et vist økonomisk flow i husholdningsbudgettet, for at få det hele til at hænge sammen. Det ved Christian Fuhlendorff om nogen. Han kalder det køb af opsparet tid, fordi man aldrig ved, hvordan situationen ser ud om halvandet år. Derfor er der også travlt i butikken, fordi der skal smedes, mens jernet er varmt.
 
- I dag har jeg været til møde sammen med David Mandel på et produktionsselskab om et nyt tv-format om sport i USA. Derefter til møde omkring noget lovgivning om cykler og cykelstier. Så skulle jeg mødes med dig, for at fortælle om mit nye show. Og allerede nu ved jeg, at min kone spørger mig, hvorfor jeg kommer så sent hjem. Der bliver trukket i alle ender og kanter, og faktisk er jeg lige nu mest optaget af, hvordan jeg får en overgang på plads mellem Romerriget og middelalderen i mit nye show. Det er noget af udfordring, som jeg bokser med lige nu. Den skal på plads. Det er vigtigt, og det kommer den også. Men det er hårdt arbejde, fordi facit ikke er kendt. Det er faktisk ligesom med kvinder og kønsroller, der er heller ikke noget facit. Lige nu undrer jeg mig meget over alle de kasser, vi propper folk ned i for at rubricere dem. Det får vi ikke noget ud af. Ikke andet end større skel mellem mennesker, og det er ikke det, der er behov for. Jeg siger nej til flere sociale konstruktioner på kønnets vegne, og nej til en udligning af kønnet, som vi allerede er godt på vej til. Lad os dog for helvede være den mand og kvinde, som vi er, eller lad os ihvertfald bevare illusionen. Jeg bliver edderspændt indvendig, når min kone siger, at hun sagtens kan klare sig uden mig. For jeg kan nemlig ikke klare mig uden hende, og hendes visdom, omsorg og intelligens. Derfor synes jeg også bare, at hun skal spille rollen, som den kvinde jeg skal beskytte. Bare en gang imellem og uden at grine, funderer Christian Fuhlenforff.
 

27 år og slut

Der er sket meget i Christian Fuhlendorffs liv, siden han som 18-årig debuterede som standupkomiker. Der har været fart på i overhalingsbanen, og til tider har han ramt overdrevet. Det er slut nu, selvom han altid har troet, at han skulle dø som 27-årig, som flere af sine store idoler, hvor bl.a. Jim Morrison fra The Doors er et af dem.
 
- I dag kan jeg hente rigtig meget i Jim Morrisons digte, især fra albummet An American Prayer, og der er ingen tvivl om, at jeg også troede at jeg skulle dø som 27-årig ligesom ham. Vendepunktet kom, da jeg for flere år siden var på et tv-kursus i Budapest. Her kom jeg i snak med en prostitueret, som sagde til mig, at jeg spiste af livet med den store ske. Bang, så kom refleksionen. For jeg vidste jo ikke, hvor stor portionen var. Så jo. Det er en luder, der har reddet mit liv. Og det er jeg hende meget taknemmelig for. Fra nu af handler det så om Fuhlendorff Går Over i Historien 2. Jeg er klar og parat, og ser frem til at møde publikums reaktion. Jeg vil jo gerne elskes, men faktisk allerhelst accepteres, siger Christian Fuhlendorff.

Måske vil du også læse