”Jeg tænker ikke, at det er uopnåeligt, at Roskilde bliver 100% genanvendelig” | GOTHA

”Jeg tænker ikke, at det er uopnåeligt, at Roskilde bliver 100% genanvendelig”

For Roskilde Festival er bæredygtighed meget mere end et buzzword. Vi har snakket med programleder for bæredygtighed, Sanne Stephansen, om opgaven med at få festivalens bæredygtighedsambitioner tænkt ind i alt, vi laver.  

Foto Nicolai Hegelund Vilhelmsen

Bæredygtighed 2019.

”Målet er i sidste ende, at alle materialer og alt affald genbruges eller genanvendes. Det er dér, vi skal hen.”

Ordene kommer fra Roskilde Festivals programleder for bæredygtighed Sanne Stephansen. Det er høje ambitioner for det bæredygtige område, og det er en naturlig del af at være en almennyttighed forening, fortæller hun. 

Bæredygtigt miljø og fællesskab

”Som almennyttig forening vil vi gerne give noget tilbage. Derfor er bæredygtighed også en essentiel del af, hvad vi er som festival – både den miljømæssige og sociale side af begrebet.”

For at sikre at Roskilde Festival bliver ved med at tænke bæredygtighed ind i alt vedrørende festivalen, kom der i 2016 for første gang en strategi for bæredygtighed. Konkret blev der lavet 33 målsætninger under to søjler: miljømæssig bæredygtighed og social bæredygtighed. Det første handler om at skabe mindst mulig negativt miljøaftryk på omverdenen. Det andet om at skabe størst mulig positiv socialt aftryk på omverdenen, fortæller Sanne Stephansen.

”Bæredygtighed er noget, vi arbejder med, leder ud fra og prøver at forandre verden med. Og jeg synes, det lykkes.”

Der er også sket meget på området. Et eksempel er, at festivalen er gået fra en lille andel af økologi i 2014, til at boderne i 2017 var 90% økologiske. Et andet er, at sidste år boede hver tredje gæst i et såkaldt clean-område, hvor man forpligter sig til at rydde op efter sig – noget som Sanne Stephansen fremhæver som en af de største bæredygtige succeser på festivalen. 

”Nu mangler vi bare at mange flere deltagerne også genbruger deres udstyr,” fortæller hun.

Fire bæredygtige bundlinjer

2019 bliver året, hvor der skal testes nye løsninger. Et eksempel er, at Roskilde Festivalen i starten af maj annoncerede, at alle glas til øl, sodavand, juice, saft og drinks bliver vasket og genbrugt. Sanne Stephansen fortæller, at der i lang tid har været et behov for en alternativ løsning til de nuværende engangsplastikkrus på festivalen, men at det også er vigtigt, at de nye løsninger altid er de bedste.

”Alle nye løsninger skal dog være de bedste alternativer . Vi skal være sikre på, at når vi introducerer noget nyt på hele festivalen, så er det helt rigtige. ”

Når Roskilde Festivalen skal vurdere, om et nyt tiltag fungerer, så bliver der lavet analyser og kigget på, om tiltaget lever op til fire bundlinjer: bæredygtighed indenfor miljø, sociale sammenhænge, økonomi og kunst og kultur. De fire bundlinjer er et nyt koncept, som skal sørge for, at alle aspekter af bæredygtighed er tænkt med. Ved eksemplet med krusene, så er miljøcasen næsten ens – de to muligheder er lige miljørigtige. Derfor skal det undersøges, hvad der er mest økonomisk bæredygtigt. For jo flere penge, der spares, jo flere er at give videre til almennyttige formål, når Roskilde Festival er forbi.

”Der er intet, der ikke kan lade sig gøre”

Et andet eksempel, som Sanne Stephansen fremhæver som et problem, der kræver en bæredygtig løsning, er campingudstyr. Der efterlades stadig alt for meget udstyr på pladsen, når deltagerne er gået hjem. Hvordan kommer man så stor en problematik til livs?

”Når vi har en udfordring inden for bæredygtighed, så prøver vi at vende tingene på hovedet og se det hele lidt udefra. Hvad er udfordringen? Hvorfor handler gæsterne, som de gør? Når det kommer til campingudstyr, så handler det blandt andet om, at det udstyr, deltagerne tager med ind på camping, er af dårlig kvalitet, så de gider ikke tage det med hjem. Hvad kan vi gøre for at ændre det? Skal man kunne leje telte på pladsen?” fortæller Sanne Stephansen.

For Roskilde Festival har stadig et problem med affald. Når 130.000 mennesker samles i otte dage, så skaber det meget affald. Men den udfordring tager Sanne Stephansen og teamet gerne op.

”Vi vil gerne bryde udfordringer ned og se på de enkelte barrierer – noget vi kan overkomme, lidt efter lidt. Der er intet, der ikke kan lade sig gøre. Jeg tænker ikke, at det er uopnåeligt, at Roskilde bliver 100% genanvendelig i fremtiden.”

Hvad kan man gøre som frivillig?

Den bæredygtige strategi er i høj grad også et projekt for de flere end 30.000 frivillige på Roskilde Festival, understreger Sanne Stephansen.

”Der er masser af initiativ at tage på området. Og det sker allerede mange steder! Hvis man vil have rådgivning eller hjælp til en idé, så står vi til rådighed. Vi kan supplere med viden, undersøgelser og analyser, og vi har et bredt netværk. Det eneste, det kræver, er at man er nysgerrig og tager fat i sin teamleder, som skal stå for kontakten med os. Hvis vi hele tiden er nysgerrige og undrer os over, om vi har de bedste løsninger, så tror jeg, at vi kommer langt. Det er bare om at give sig i kast med det og overveje, hvordan vi udbrede og konkretisere en bæredygtighedskultur. Vi leder altid efter gode idéer.” 

Hvis man brænder for bæredygtighed og miljø, så kan man blive frivillig i Grøn Omstilling-gruppe (tidligere Miljøgruppen), som arbejder på at få flere bæredygtige tiltag til festivalen. Men derudover kommer der også en ny frivilliggruppe for bæredygtighed i 2019, fortæller Sanne Stephansen. Det er bare om at holde øje med frivilligopslag på Roskilde Festivals hjemmeside.

Bæredygtighed er også kommunikation

I sidste ende skal det bæredygtige valg være det naturlige valg – både internt i organisation og for alle festivalgæsterne. For at fordre den dagsorden eksternt kan det være en god idé at kigge på, hvordan vi får den bæredygtige del af arbejdet ind i vores sprog og kommunikation, mener Sanne Stephansen. 

”Det er vigtigt også at tænke over bæredygtig kommunikation. Når vi vælger tekster og billeder, hvad gør vi det ud fra? Er det tilfældigt eller tænker vi over, hvad vi vil sige? Hvor meget ryger og drikker folk på billederne? Repræsenterer de mangfoldighed? Et andet eksempel er, når du køber en billet til festivalen, er det muligt at tilkøbe en parkeringsplads. Vi kunne også smide et link ind til en togbillet.” 

Den bæredygtige strategi går fra 2016-2019, så nu udvikles der på, hvordan Roskilde Festival skal arbejde strategisk med bæredygtighed fra 2020 og fremad. 

”Vi har tænkt os at tilpasse den nuværende strategi, så den også dækker noget af 2020. Noget vil sandsynligvis blive en mere integreret del af den helt overordnede strategi for hele Roskilde Festival Gruppen, men der udvikles også mere specifikke målsætninger i nogle sub-strategier, fx i plastikstrategi eller affaldsstrategi,” afslutter Sanne Stephansen.

 

 

Vil du vide mere?

Læs hele Roskilde Festivals bæredygtighedsstrategi her:

www.roskildefestivalgruppen.dk/

 

Advertorialen er lavet i samarbejde med Roskilde Festial.

Måske vil du også læse