Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Cykel på den bæredygtige måde

Med en cykel på abonnement er det slut med at bande over en punktering eller defekt bremse. Swapfiets udskifter eller reparerer cyklen hjemme hos dig selv.

Det karakteristiske blå forhjul på Swapfiets abonnementscykler har for alvor medvind på cykelstien. På syv år er Swapfiets gået fra 1 kunde i Holland til 235.000 abonnenter i 9 lande, og alene i Danmark har Swapfiets 16.000 abonnenter i København, Aarhus, Odense og Aalborg.

»Det er en helt vild vækst, vi har oplevet. Det startede i 2014 med tre hollandske studerende, som ville gøre det nemt at have cykel. I starten var det secondhand cykler, som de selv reparerede, og i dag har vi vores egne cykler med det karakteristiske blå forhjul, og vi er slet ikke færdige med at vækste. Vi undersøger hele tiden nye muligheder i de enkelte lande«, fortæller Jonas Nygaard, Swapfiets District Manager i Danmark og Nordtyskland.

»Der er mange studerende, som ser det som en fordel, at abonnementet mindsker de uforudsete udgifter. Det gør det nemmere at lægge budget«

Mekanikeren kommer hjem til dig

Swapfiets enkle koncept startede op i Danmark i sommeren 2018. For et månedligt beløb får du din egen cykel, og hvis den punkterer eller går i stykker, kommer Swapfiets mekanikere hjem til dig indenfor 48 timer og enten reparerer eller bytter til en ny cykel.

Alderen blandt Swapfiets abonnenter spænder bredt, men den bekvemmelighed et abonnement rummer har især tiltalt studerende, som tæller næsten halvdelen af medlemmerne, ligesom også expats udgør en stor del af medlemsskaren.

»Særligt de studerende er glade for vores abonnementsordning. Der er mange studerende, som ser det som en fordel, at abonnementet mindsker de uforudsete udgifter. Det gør det nemmere at lægge budget. Ligesom mange studerende ikke har råd til at købe en spritny cykel og ser fordele ved, at service er inkluderet i vores abonnement«, siger Jonas Nygaard.

»Det handler om at gøre det så nemt som overhovedet muligt at være cyklist«

Reparationer er spild af tid

De fleste cyklister vil gerne have deres egen cykel, men vedligeholdelse og reparationer er ofte en hovedpine og føles som spild af tid.

»Vi kan levere en bedre service for vores kunder ved at give dem mere tid i hverdagen, mens vi fikser deres cykel indenfor 48 timer«, siger Jonas Nygaard og understreger, at netop convenience er grundlaget bag Swapfiets.

»Vores service er som skabt til bymennesker, hvor cyklen er en vigtig del af hverdagen. Når der er travlt, skal cyklen bare virke. Og hvis den ikke gør, så skal det fikses i en fart. Det handler om at gøre det så nemt som overhovedet muligt at være cyklist. Vi kender det allerede fra f.eks. måltidskasser, som også sparer os for tid. Med en cykel på abonnement har du altid en cykel, og hvis der sker noget, er du hurtigt på landevejen igen, og du kender altid dine udgifter«, tilføjer han.

Swapfiets gør det så nemt som overhovedet muligt at være cyklist. Foto: Swapfiets.

Sund og klimavenligt

Ud over et enkelt koncept er det ifølge Jonas Nygaard også tydeligt, at Swapfiets abonnenter også er meget bevidste om det bæredygtige aspekt i konceptet. I stedet for at gemme den defekte cykel væk nede i kælderen og måske tage bilen eller bussen, har de altid en cykel til rådighed.

»Vi vil gerne bidrage til en bedre verden, og en cykel på abonnement gavner både klimaet, sundheden og økonomien. Jeg tror, at Swapfiets kan være med til øge interessen for sund og bæredygtig hverdagscykling«, siger Jonas Nygaard og tilføjer, at Swapfiets også bidrager til den cirkulære økonomi.

»Vi genanvender alle dele på vores cykler, hvis de ikke kan bruges længere, så på den måde er vores abonnenter også med til at sikre mere bæredygtighed«, fortæller Jonas Nygaard.

Swapfiets har i øjeblikket fire cykler i deres sortiment, og der er både cykler med og uden gear samt to el-cykler. De månedlige priser ligger fra 160 kr. for en almindelig cykel og 749 kr. for den største elcykel.

Læs mere om Swapfiets cykler på abonnement her.

  • GOTHA udgives af PA Magasiner, Rådhuspladsen 37, 1785 Kbh. V. Tlf: 33472986.