Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

FOTO: PR

Fremtidens jobsøgning

Når du fremover skal finde et job, så gør du det højst sandsynligt direkte fra din Smartphone. Vi har talt med Morten Mazanti, Digital Chef hos Jobzonen omkring fremtidens jobsøgning.

Jobmarkedet er, som de fleste andre markeder, et marked i konstant forandring. Det er i høj grad forbrugerne der styrer markedet og man er som forbruger i dag mere illoyal og meget mere risikovillig.

Fokus flyttes i højere grad fra desktop til mobil, også når det gælder jobsøgning.  Det skal være nemt og hurtigt at finde frem til drømmejobbet, uanset om du er på stranden, på caféen eller i bussen for eksempel. Men hvor markant er det egentlig?

En undersøgelse fra YouGov, som kortlægger danskernes forbrug af mobiltelefoner, viser at 94 % af de unge mellem 18-34 år har en mobil, og at den i stigende grad bruges i alle aspekter af vores liv.  Endnu mere interessant er det, at undersøgelsen viser at hele 70 % bruger deres mobil i jobsøgningsprocessen.

”Der er ingen tvivl om at vi mærker en ændret adfærd hos de jobsøgende, som kigger efter jobs hos os. Vi oplever en øget trafik fra mobilen, og sammenligner man tallene fra 2015 og 2016 ser vi en stigning på hele 38 %. Vores site er selvfølgelig responsivt, og vi har netop lanceret vores nye Jobzonen jobsøger app, hvor du kan uploade dit CV og søge jobs direkte fra din mobil. Det går meget godt i tråd med at vi skal kunne tilgå alle løsninger overalt og at oplevelsen skal være så intuitiv, fokuseret og personlig som muligt. Jobzonen prioriterer at være på alle platforme med individuelt tilpassede løsninger, fordi vores brugere befinder sig på alle platforme” fortæller Morten Mazanti.

LAD JOBBET FINDE DIG

Hvad enten du lige er startet på din uddannelse, er godt i gang med den, eller snart færdiguddannet, så har du en smart mulighed for at få hjælp til at finde dit næste job. Så hvad gør du, hvis du vil have hjælp til at finde et studiejob eller dit første fuldtidsjob? Svaret er en jobagent. De fleste jobportaler tilbyder denne løsning, og det går i al sin enkelhed ud på at du indtaster de kriterier du har i forhold til det job du gerne vil have (ex. geografi, branche og jobtype), og så klarer jobagenten resten af arbejdet.

Morten Mazanti forklarer nærmere:

”Vi har oplevet en nærmest eksplosiv vækst i antallet af oprettede jobagenter. Alene i år har vi fået lidt over 18.000 nye jobagenter hos os, og sammenlignet med hele sidste år er det en stigning på 10,7 %. Tidsperspektivet og enkeltheden er forklaringen her. Du får serveret de seneste jobs i din indbakke til morgenkaffen og kan i ro og mag se om dit drømmejob er dukket op. Bruger du Jobzonens app, får du naturligvis en notifikation – nemt og bekvemt.

ET STÆRKT NETVÆRK KAN GIVE DIG EN FORDEL

Et stærkt netværk er guld værd, specielt når det gælder jagten på drømmejobbet. I dag er det vigtigere end nogensinde før, for kampen om de gode jobs er skærpet og det bliver sværere at skille sig ud fra mængden. Morten Mazanti uddyber:

“Vi ser helt klart et ændret adfærdsmønster hos jobsøgende, i forhold til hvor der kigges efter job. Jobportalerne er selvfølgelig stadig de primære kilder og langt de fleste ansættelser sker igennem en jobportal. Derfor er det som jobsøgende stadig vigtigt som minimum at have en aktiv profil og opdateret cv på fx Jobzonen, så virksomhederne kan finde dig. Men sociale medier, primært på Facebook og LinkedIn, bruges i dag langt mere til at dele job i netværket. Det er en nem og hurtig måde at inddrage dit netværk på, og som jobsøgende kan det være en stor fordel allerede at kende en person i den pågældende virksomhed, som måske kan skubbe dig lidt foran de andre kandidater i rekrutteringsprocessen. Selvom det naturligvis ikke er lig med en garanti for at lande jobbet.”

GULDURENES TID ER FORBI

I den seneste udgave af Dansk Jobanalyse, som udgives 4 gange årligt i samarbejde mellem Dansk Erhverv og Jobzonen, kigges der på en anden interessant fremtidstrend. Holdningen til det at skifte job, er ved at ændre sig og tendensen peger mod hyppigere jobskifter og kortere ansættelser. I gamle dage var det en ære at være i en virksomhed i rigtig mange år, men i dag er der sjældent nogen der når “guldurs alderen” det samme sted (25 års ansættelse).

“De unge mennesker i dag har jobskifte som en eksplicit karrierestrategi” fortæller Søren Schultz Hansen, der er forfatter til bogen Digitale indfødte på job, fra 2015. I bogen fortæller han om, hvordan virksomhederne skal begynde at indstille sig på en helt ny generation af medarbejdere, der er opvokset med internet, teknologi og sociale medier, og han understreger at for de kommende generationer er “at komme videre” en permanent tilstand”.

“De unge mennesker, jeg har fulgt i forbindelse med mine studier, siger direkte, at de ser jobskifte som en strategi til at nå det, de ønsker, og når man så møder dem igen senere, så er de ganske enkelt allerede videre,” fortæller Søren Schultz Hansen.

Han mener ikke at traditionelle fastholdelsesmetoder virker lige så effektivt over for unge medarbejdere, som de har gjort med tidligere generationer.

“Hvis du opdager et ungt talent på dit hold, så skal du vide at den klassiske strategi med at præsentere vedkommende for en årelang karriereplan, hvor belønningen venter til sidst, kan virke afskrækkende for det unge menneske,” siger han.

“I stedet vil jeg anbefale, at man opstiller meget kortere mål og mindre delbelønninger i sigte. I stedet for en plan, der løber over tre år, så gælder det om at lade horisonten være fx tre uger” slutter Søren Schultz Hansen.

Advertorialen er lavet i samarbejde med Jobzonen.

  • GOTHA udgives af PA Magasiner, Rådhuspladsen 37, 1785 Kbh. V. Tlf: 33472986.