Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Annika valgte HD frem for universitetet

Efter både et gymnasieforløb og sabbatår med fuldtidsarbejde stod det klart for Annika Borbye Omraninejhad, at hun ikke skulle på universitetet. Men hun skulle heller ikke stå stille. Løsningen blev HD 1. del på Copenhagen Business School. Den beslutning har været en af vigtigste i hendes karriere.

Når Annika Borbye Omraninejhad hver morgen møder ind på jobbet som træningskonsulent i Magasins HR-afdeling på Kgs. Nytorv i København, møder hun i virkeligheden ind til sit drømmejob. At hun er havnet der i en alder af kun 28 år, skal blandt andet tilskrives hendes valg af HD 1. del på CBS efter gymnasiet.

»Fagligt og personligt følte jeg mig godt tilpas på gymnasiet, men socialt følte jeg, at der manglede noget. Jeg skiftede gymnasium to gange og endte med at tage den sidste del som selvstudie. Sideløbende med gymnasiet havde jeg fuldtidsjob hos McDonald’s på Københavns Hovedbanegaard,« fortæller hun.

På jobbet hos fastfood-giganten avancerede Annika Borbye Omraninejhad hurtigt op gennem rækkerne.

»Jeg var rigtig glad for mit arbejde. En leder hos McDonald’s opfordrede mig til at arbejde videre samtidig med, at jeg tog HD 1. del på CBS. På den måde kunne jeg videreuddanne mig samtidig med, at jeg havde et fuldtidsjob.«

NY VIDEN, SOM KAN BRUGES I HVERDAGEN

HD 1. del er bygget op, så de studerende får et solidt fundament inden for erhvervsøkonomi og forretningsforståelse. To gange om ugen modtager de fire timers undervisning, så der også er tid til lektier og naturligvis at passe et arbejde. HD-uddannelsen tages typisk af personer, som samtidig har et fuldtidsjob. Det er normalt arbejdspladsen, som betaler for uddannelsen.

At uddannelse og arbejde går hånd i hånd er en vigtig pointe. For de teorier, der undervises i på HD, kan nemlig overføres direkte til hverdagen på arbejdspladsen. Det oplevede Annika Borbye Omraninejhad også var en stor fordel.

»Hvis en teori var lidt for flyvsk, lærte jeg at omsætte den til burgere og pommes friter. Hvis samfundsøkonomien f.eks. er i recession, hvad betyder det så for McDonald’s salg af burgere? Den slags eksempler gjorde det hele meget hverdagsnært. Omvendt kunne jeg komme tilbage til arbejdet i restauranten og sige: Vi skal implementere denne strategi, fordi den virker på denne måde. Jeg kendte lige pludselig baggrunden for, at min arbejdsplads fungerede, som den gjorde.«

HD-UDDANNELSE BANEDE VEJEN FOR DRØMMEJOBBET

Evnen til at kombinere teori og praksis har åbnet mange døre i Annika Borbye Omraninejhads karriere. Det er f.eks. en efterspurgt kompetence både at kunne lægge en strategi og være med til at implementere den ude i virksomheden og blandt de ansatte, mener hun.

I dag har hun landet, hvad hun selv kalder drømmejobbet, i Magasin. I sin nye stilling er hun med til at gennemføre ledelses- og medarbejdertræning, implementere strategier og fører dem ud i livet. Alt sammen elementer, som har afsæt i hendes HD-uddannelse.

»Jeg kunne ikke være i dette job uden min HD. Uddannelsen har betydet, at jeg aldrig har stået i en situation, hvor jeg har manglet arbejde. Virksomhederne henvender sig også selv for at tilbyde en stilling. Jeg hører især, at virksomhederne er begejstrede for kombinationen af teori og praksis«.

Annika Borbye Omraninejhad var så glad for HD 1. del, at hun efterfølgende tog en HD 2. del, hvor hun specialiserede sig i Organisation og Ledelse. Men en ting er at stå med eksamensbeviset i hånden og vide en masse om forretning, strategi og ledelse. Noget andet er de personlige egenskaber, som også bliver styrket under uddannelsen.

»At læse en HD kræver planlægning. Jeg fik endda mit første barn, men jeg læste HD 1. del. Der er en del lektier og arbejde ved siden af studiet, så det er svært at tage uddannelsen, hvis ikke man kan planlægge sin tid. Fordi jeg har skullet være så omhyggelig med min tid, er jeg blevet god til at bryde store udfordringer ned i mindre stykker. Det bruger jeg både fagligt og personligt. Jeg ved, at hvis jeg gør tingene på en bestemt måde, kommer projektet altid i mål.«

Læs mere om HD-uddannelsen på cbs.dk/hd og kom til Åbent Hus d. 2 maj.

DERFOR SENDER MCDONALD’S MEDARBEJDERE PÅ SKOLEBÆNKEN

HR konsulent hos McDonald’s i Danmark, Morten Esmer: Derfor sender McDonald’s medarbejdere på skolebænken.

Hvorfor investerer McDonald’s i HD-uddannelser til jeres medarbejdere?

Vi vægter vores medarbejdere- og lederes udvikling højt og opererer ud fra det, vi kalder vores People Promise - ”Vi værdsætter dig, din udvikling og dit engagement” . Uddannelse, herunder HD-uddannelsen, er en af nøglerne til vores medarbejderes trivsel og dermed deres engagement i virksomheden.

Hvad får I ud af investeringen?

To ting – fastholdelse og dygtiggørelse. For at kunne tiltrække og fastholde de største talenter er det essentielt, at vi kan tilbyde uddannelser sideløbende med, at de arbejder i restauranten. Med muligheden for at tilbyde vores ledere en HD-uddannelse sikrer vi, at de tilegner sig de kompetencer, der både kan anvendes hos McDonald’s, men også hvis de på et senere tidspunkt skal ud og afprøve andre græsgange.

Hvilken værdi giver det jeres virksomhed?

Det giver vores medarbejdere en enorm værdi og en ekstra dimension i følelsen af at dygtiggøre og udvikle sig. Den følelse bidrager til, at vores medarbejdere er glade og stolte over at være hos os. Når vi tager os godt af vores medarbejdere og ledere, tager de sig godt af vores gæster. Det er værdi for os.

  • GOTHA udgives af PA Magasiner, Rådhuspladsen 37, 1785 Kbh. V. Tlf: 33472986.