Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

FOTO: RUC

På RUC kommer din viden andre til gavn

Opgaver lever som regel et kort liv: Du skriver dem, de bliver bedømt, og så er du videre. Heldigvis findes der et alternativ, hvor din viden rent faktisk bliver brugt af andre, når opgaven er færdig. På RUC kan de studerende samarbejde med virksomheder, når de laver projekter. Det nyder både studerende og virksomhederne godt af.

Samspillet mellem at uddanne sig på RUC og samarbejdet med virksomheder har haft stor betydning for Thomas Juul Hangaard, som læser Kommunikation og Virksomhedsstudier på 8. semester på RUC.

»Det er så interessant at lave projekter sammen med virksomheder. Den viden vi skaber, bliver ikke bare lagt på hylden. Virksomhederne lytter rent faktisk til de konklusioner, vi kommer frem til,« fortæller han.»Jeg er nok blevet mere mig selv«

Thomas Juul Hangaard var allerede under basisforløbet på Humanistisk Bachelor på RUC klar over, at kommunikationsstudier var dér, han ville specialisere sig. Det var særligt muligheden for konkret at anvende kommunikationsteori ude i den virkelige verden, som trak i ham.

»Kommunikation er så mange forskellige ting, og man kan f.eks. bruge undersøgelser af kommunikationen til at undersøge og definere, hvilken/hvilke kulturer der forefindes i en given virksomhed.«

Med udgangspunkt i teorier om kommunikation og virksomhedskultur har Thomas Juul Hangaard og hans medstuderende bl.a. undersøgt kulturen i en busvirksomhed.

»De ting, vi fandt ud af, viste sig at være helt anderledes, end hvad vi troede til at begynde med. Det vil sige, at vi hele tiden måtte anerkende, at verden ikke er så sort og hvid. Der findes mange nuancer, som vi måtte tage højde for. Det er den slags oplevelser som projektarbejdet på RUC giver mulighed for, og det er endnu et element, som giver en meget stejl læringskurve« påpeger han.

Den læringskurve har ikke kun været med til at udvikle Thomas Juul Hangaard fagligt. Også på den personlige front har studiet på RUC været med til at flytte nogle grænser.

»Ikke alene får du gennem projektskrivning og samarbejde med virksomhederne nogle kompetencer, som er attraktive ude på arbejdsmarkedet. Jeg har også fået venner for livet. Det var ikke noget, jeg på forhånd havde forventet, men jeg har bare udviklet mig rigtig meget sammen med mine medstuderende. Jeg vil ikke sige, jeg er blevet en anden, mens jeg har studeret her. Jeg er nok blevet mere mig selv.«

Samarbejdet er også godt for netværket

Næste skridt for Thomas Juul Hangaard er at tale videre med nogle af de virksomheder, han har lavet projekter for. Der er flere af dem, som efterfølgende har kontaktet ham for at drøfte mulighederne for at begynde som studentermedhjælper eller har haft kendskab til andre mulige samarbejdspartnere.

»Det giver en hel masse netværk at lave projekter sammen med virksomheder. Men også bare at drøfte vores projekter med andre studerende kan give helt uventede muligheder«.

Det var nemlig en helt tilfældig snak med en med-studerende, som banede vejen for Thomas Juul Hangaards plads i et youth advisory board hos et uddannelses- og konsulentfirma, hvor han nu bruger en del af sin fritid.

I det hele taget er Thomas Juul Hangaard en travl person. Hans tid skal fordeles mellem bl.a. studiet og nye projekter, youth advisory board, studienævn og studenterpolitik. Alligevel er han glad for at han valgte Kommunikation og Virksomhedsstudier, og endnu mere at han valgte RUC. Det har givet ham masser af ballast på forskellige måder. Derfor lyder rådet til andre unge, som måske er i tvivl om, hvad man skal lægge vægt på, når der skal vælges studieretning:

»Prøv at søg indad, og find ud af, hvad du gerne vil have, at et studie kan give dig som person.«

Vil du arbejde med Corporate Communication?

Uddannelsen i  Kommunikation + Virksomhedsstudier er for dig, der vil arbejde med planlægning, udvikling og gennemførsel af virksomheders strategiske kommunikation.

Du får færdigheder i effektiv intern og ekstern strategisk kommunikation til forskellige målgrupper, samt viden om de mange aspekter, der har betydning for udviklingen af virksomheder, deres værdiskabelse, innovation og relationer til omgivelserne.

  • GOTHA udgives af PA Magasiner, Rådhuspladsen 37, 1785 Kbh. V. Tlf: 33472986.