Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Passion for litteratur og talent for salg - et godt match

Amalie Karnøe har på forlaget Alvilda med succes kombineret kandidatuddannelsen i litteraturvidenskab med en HD-uddannelse. Hun vurderer, at mange humanister, kan drage nytte af mere forretnings- og organisationsforståelse.

En tidlig og brændende interesse for litteratur og sprog var udgangspunktet, da en ung studine for ca. 10 år siden valgte at læse Dansk og Litteraturvidenskab på Københavns Universitet – og senere et semester på Sorbonne i Paris. Og det på trods af betænkeligheder fra hendes omverden. Var det mon ikke et smalt studie med begrænsede jobmuligheder? Hvad havde hun egentlig tænkt sig?

’Det bekymrede mig ikke så meget dengang. Jeg havde måske en lidt naiv tro på, at det nok skulle gå. Hvis bare man havde sit hjerte med i det, man lavede, havde gåpåmod og var åben for og opmærksom på de døre, der kunne åbne sig, så var man godt på vej’, forklarer Amalie Karnøe, Cand. Mag. Lit. og i dag salgs- og marketingchef på Alvilda og Karrusel, et af landets største børnebogsforlag.

»Jeg tænkte, jeg skulle være redaktør, men det mente forlaget bestemt ikke! Derimod havde de spottet, at jeg åbenbart også havde et salgstalent«

Studiejobbet og erhvervserfaringen blev til et rigtigt job

Studierne var ikke forgæves, for i dag har Amalie Karnøe job i præcis den branche, hun tidligere kun havde læst om. I studietiden stiftede hun bekendtskab med forlagsverdenen – dels gennem praktikperioder på større voksen bogforlag, dels via et studiejob på Alvilda.

’Det at komme ud i ”den virkelige verden” og arbejde med litteratur, åbnede mine øjne op for, hvor vigtig forlagenes rolle er. De udvælger, hvilken litteratur der bliver tilgængelig på markedet, og dertil har forlagene en afgørende rolle som litteraturformidlere. Det er jo i høj grad dem, der præsenterer litteraturen for læserne – inspirerer dem! Det blev afgørende for mit karrierevalg. Det skulle jeg selvfølgelig være en del af’, forklarer hun med begejstring.

Men da Amalie i 2016 skrev speciale, kunne hun se enden på studenterjobbet hos Alvilda. Så i en samtale med ledelsen fik hun forlaget overbevist om, at det ville være en god idé, hvis hun blev, når specialet var afsluttet.

’Jeg tænkte, jeg skulle være redaktør, men det mente forlaget bestemt ikke! Derimod havde de spottet, at jeg åbenbart også havde et salgstalent, så de tilbød mig et job i salget’, fortæller hun.

På dybt vand

Amalie Karnøe fik med det samme ansvar for forlagets online markedsføring og blev hurtigt en del af Alvildas salgsteam med masser af forskellige opgaver. Stort og småt, på kryds og tværs, men hele tiden med lidt mere ansvar. Så selv om Amalie blev kastet ud på dybt vand, fik hun ret hurtigt et godt overblik over de forskellige funktioner på forlaget. Men det betød også, at hun fik behov for en bedre forståelse af det, der foregik i det kommercielle maskinrum.

’Jeg fik brug for en business værktøjskasse. Dels for at få en faglig forretningsmæssig forståelse af det at drive virksomhed. Dels for at finde ud af hvilke håndtag der var i maskinen, og hvordan jeg kunne dreje på dem for at forbedre vores salgsprocesser’, fortæller hun. HD matchede 1:1 Værktøjskassen fandt hun på HD-uddannelsen på Copenhagen Business School (CBS), hvor Amalie Karnøe passer studierne samtidig med jobbet hos Alvilda. ’Det passede bare 1:1 til min virkelighed og forlagets behov. Jeg fik den overordnede forståelse for forretningen, og mine nye færdigheder var umiddelbart anvendelige i mit job’, forklarer hun. Om et års tid er Amalie færdig med HD1, og hun har allerede besluttet, at det skal følges op med en HD2 specialisering i Strategisk Salg og Marketing.

»HD-uddannelsen er efter min bedste overbevisning et rigtigt godt og måske helt afgørende supplement til alle med en ikke-økonomisk uddannelse«

Mange kan have fornøjelse af HD Amalie Karnøe ser i øvrigt efteruddannelse i virksomhedsforståelse som en god tilføjelse til mange humanistiske uddannelser. ’HD-uddannelsen er efter min bedste overbevisning et rigtigt godt og måske helt afgørende supplement til alle med en ikke-økonomisk uddannelse. På en eller anden måde er alle arbejdspladser jo ’business’, så uanset om det er en offentlig eller privat virksomhed, er det nyttigt og relevant at vide noget om organisation, økonomi, drift og ledelse’, slutter hun.

  • GOTHA udgives af PA Magasiner, Rådhuspladsen 37, 1785 Kbh. V. Tlf: 33472986.