Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

FOTO: NGO QUANG MINH/FLICKR

Facebook giver dig succes i skolen

For at overkomme de kedelige skoletimer er det vigtigt at have nogle venner, der gør det hele lidt sjovere. Og når vennernes sociale liv foregår på Facebook, kan det sociale medie gavne din præstation.

Det kan  være svært at fastholde koncentrationen, når nye notifikationer på Facebook hele tiden dukker op.

Når man starter på en ny uddannelse, er det vigtigt at få en forbindelse til skolen og de andre elever, for at du har lyst til at komme i skole. De sociale medier kan derfor være vigtige for din skolegang, fordi mange unge styrer deres sociale liv på Facebook og andre sociale medier.

Og du klarer dig bedre i skolen, hvis du bruger de sociale medier. Det viser en ny rapport fra Iowa State University med den lange titel ”Student class standing, Facebook use, and academic performance”.

Forskningen viser, at når man starter på en ny uddannelse, er det vigtigt at få nye sociale kontakter, og som ung er det ekstra vigtigt at have venner og en social relation til det sted, man bruger meget af sin tid – skolen. Hvis du som ny studerende ikke får skabt forbindelser til folk fra din skole i løbet af de første tre til seks uger, stiger din risiko for at droppe ud.

De sociale medier kan derfor forbedre din akademiske succes og mindske risikoen for, at du dropper ud undervejs. Hvis timerne i skolen virker uoverskuelige, er de lettere at komme igennem, hvis man har det godt socialt i klassen. Næsten hele dit sociale liv er nemlig på Facebook – invitationer til gymnasiefester, filmaften med klassen og alle de andre vigtige begivenheder, som du gerne vil med til.

SVÆRT AT VÆRE TO STEDER PÅ ÉN GANG

Men Facebook kan blive et problem, hvis du er logget ind, samtidig med at du laver skolearbejde. Så kan det nemlig gå ud over din skole og dine karakterer. Det er derfor vigtigt at bruge Facebook rigtigt – og fokusere på din skole, når du skal. Det er denne multitaskning, der kan gå ud over dine karakterer.

Niels-Peder Hjøllund, der er ph.d. på Det Informationsvidenskabelige Akademi på KU, forklarer, hvorfor det kan være skidt at være på Facebook og lave noget andet samtidig:

”Det kan være vanskeligt at være to steder på én gang. Hvis man tjekker Facebook, kan det være svært at høre efter samtidig. De sociale medier kan derfor være et distraherende element. Det kan være medvirkende til at ødelægge ens koncentration i forhold til det, der sker i lokalet,” siger han og tilføjer:

”Det negative ved at bruge Facebook i undervisningstiden er, at man ikke rigtig er tilstede, og ens koncentration bliver ofte afbrudt. Man er halvt tilstede begge steder – i lokalet og på Facebook. Man mister derfor koncentrationen om det, man har gang i.”

SKOLEN LIDER KUN DET FØRSTE ÅR

Rapporten viser, at brugen af sociale medier går ud over ens karakterer det første år, fordi man bruger de sociale medier meget, samtidig med at man laver skolearbejde. Men det er ikke nødvendigvis de sociale medier, der er skyld i de lave karakterer i starten af uddannelsen, men derimod de manglende evner til at regulere sig selv, så man ikke kigger på Facebook hver femte minut.

Derfor kan de lave karakterer hænge sammen med, at man ikke fokuserer på det skolearbejde, man er ved at lave. Det med selvregulering bliver man heldigvis også bedre til med tiden. Forskningen viser, at førsteårsstuderende på det amerikanske college – en mellemting mellem de sidste år af gymnasiet og første år af universitetet – i gennemsnit bruger to timer på Facebook, og over halvdelen af tiden var det, samtidig med at de lavede skolearbejde.

ÆLDRE STUDERENDE MINDRE PÅ FACEBOOK

Men koncentrationssvigtet varer heldigvis ikke evigt. Når du er færdig med dit første år på uddannelsen, påvirker din brug af de sociale medier kun dine karakterer, hvis du er på Facebook, samtidig med at du laver skolearbejde.

Forskningen viser, at senere på uddannelsen bruger de studerende generelt Facebook mindre, og mindre af tiden på de sociale medier er samtidig med skolearbejde.

Resultatet viste også, at seniorer, dvs. studerende på sidste år af uddannelsen, bruger mindre tid på Facebook end alle andre årgange og mindre tid på sociale medier, mens de læser lektier og skriver opgaver.

  • GOTHA udgives af PA Magasiner, Rådhuspladsen 37, 1785 Kbh. V. Tlf: 33472986.