Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

FOTO: COLOURBOX

Da computernørden blev Minecraft-milliardær

For et par år siden var den nu 35-årige Markus ”Notch” Persson en ukendt, nørdet computerprogrammør. I dag er han multimilliardær og et ikon verden over. Minecraft, det virtuelle, ”Lego-lignende” spil som Markus Persson skabte i sin fritid, er blevet en af de mest omtalte spilsucceser nogensinde – og blev sidste år solgt til Microsoft for over 14 milliarder.

Markus Persson har mange gange fortalt, at han var inspireret af Lego-klodser i sin kodning af Minecraft. Når du første gang prøver spillet, vil du ikke være i tvivl om hvorfor. Minecraft er et computerspil, hvor man styrer en person, der skal bygge med digitale klodser for at konstruere bygninger og opfinde sine egne kreationer. Man samler ressourcer ved at grave i jorden og kan på den måde bygge nye ting, der gør, at man overlever mod de monstre, som kommer frem, når natten falder på i den virtuelle verden. Her handler det om at gemme sine materialer og bygge sig et ly. Når det bliver dag igen, kan man i ro og mag lede videre efter nye ressourcer, opfinde nye redskaber og bygge videre på sine bedrifter. På den måde går spillet i ring og har ingen egentlige missioner eller quests, som man ser det i andre store spil på markedet.  Det er i stedet en online legeplads, hvor du kan bygge løs og dele dine opdagelser med andre.

I dag har spillet omkring 50 millioner betalende brugere og lige så mange brugere, der ikke betaler. Spillet har indbragt mere end 700 millioner dollars i sin korte livstid, hvor en stor del er ren profit. Mange af brugerne er børn, der bygger huse eller små landsbyer, hvor man holder virtuelle fester med andre ligesindede. Men der er også eksempler på voksne, som har spenderet hundredvis af timer på at bygge full-scale replikaer af eksempelvis Dødsstjernen eller Empire State Building.

Spillet er blandt de mest populære apps til både Apples iOS og Android i USA. Det var en af grundene til, at den amerikanske it-gigant Microsoft greb til lommerne og betalte i omegnen af 14,4 milliarder kroner for det svenske selskab Mojang AB, der er selskabet bag Minecraft. Salget til Microsoft forvandlede omgående Markus Persson til mangemilliardær.

Salget blev dog gennemført til lyden af kritik fra flere af Minecrafts største fans. De kunne ikke forstå Markus Perssons beslutning om at sælge spillet til it-giganten, da han tidligere havde været en af de mest højlydte kritikere af it-giganter som Microsofts opkøb af små, uafhængige it-virksomheder. Gennem sin internetpersona ”Notch” havde han etableret sig som en slags virtuel gud, hvor han gennem blogs, forummer og Twitter rådgav og vejledte sin millionstore tilhængerskare i Minecrafts regler og besvarede hvert enkelt spørgsmål omkring spillets udvikling. Med mere end to millioner følgere på Twitter havde ”Notch” udviklet sig til lidt af en rebel, der forsvarede de små spiludviklere og kæmpede mod de kyniske skurke: de etablerede it-giganter i branchen. Derfor måtte Markus Persson efterfølgende forklare sine fans, hvorfor han valgte at sælge Minecraft til Microsoft.

Det korte svar var, at han var blevet træt af at have ansvaret for spillets fremtidige udvikling.

”Jeg ser ikke mig selv som en rigtig spiludvikler. Jeg laver spil, fordi det er sjovt, og fordi jeg elsker spil, og jeg elsker at programmere. Men jeg laver ikke spil med den hensigt, at de skal blive store hits, og jeg forsøger ikke at ændre verden,” skrev han i et blogindlæg efter salget.

Han er klar over, at folk har set ham som symbolet på striden mellem it-giganterne og de små indie-spiludviklere. Men det afviser han.

”Jeg er klar over, at en masse af jer har brugt mig som et symbol på en kamp. Det er jeg ikke. Jeg er en person, og jeg udkæmper den samme kamp som jer,” fortsatte han i blogindlægget, hvor han også understregede, at salget ikke handler så meget om penge, men mere om at holde fokus på at udvikle små webprojekter og måske få lov til at se dem vokse.

Efter salget har Markus Persson ikke virket synderligt opsat på at holde lav profil. Han har blandt andet købt en

23.000 kvadratmeter stor villa i Beverly Hills til den uhyrlige sum af 70 millioner dollars, hvilket er det dyreste prisskilt et hjem i det område nogensinde har fået. Han er desuden blevet kendt for at spendere intet mindre end 180.000 dollars pr. nat på Las Vegas’ natklubber.

Sammen med Mojang-medstifteren Jakob Porsér har han dog startet et nyt firma kaldet Rubberbrain, hvis de skulle få en ny genial idé til et spilkoncept.

  • GOTHA udgives af PA Magasiner, Rådhuspladsen 37, 1785 Kbh. V. Tlf: 33472986.