Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

FOTO: JOHANNE FICK

Det knaser i toppen og buldrer i bunden

Sangerinden KIll J har designet sin egen frisure, så den rummer både skrøbelighed og brutalitet præcis som hendes musik. Det er nemlig kontrasterne, der får det til at give mening.

Med fødderne oppe og midt i en god film i fjernsynet rammer det. Musikken og billederne, ja, måske bare en synth, får tankerne til at spinne hos Julie Aagaard, der også er kendt som sangerinden KIll J. Filmmusikken kan et eller andet, og når inspirationen sætter ind, er der ikke andet at gøre end at slukke for filmen og sætte sig til klaveret og få det ud. Under navnet KIll J skriver og producerer hun sin egen musik, som måske bedst kan kaldes alternativ elektronisk popmusik.

”Det er pissesvært at sætte ord på sin egen musik. Tingene kommer jo organisk. Min musik er meget skrøbelig og samtidig meget brutal. Alt det imellem gider jeg ikke rigtig beskæftige mig med. Jeg elsker, når det knaser i toppen, og når det buldrer i bunden. Det handler om kontrasten. Kunst bliver interessant, når noget skurrer mod hinanden,” forklarer Julie Aagaard.

NYE ELEKTRONISKE TONER

Det var ikke nogen overraskelse, at Julie Aagaard skulle være noget ved musikken. Linjen havde længe været tegnet op, og hendes klassiske træning og privattimer hos en operasanger var rettet mod konservatoriet og en fremtid som operasangerinde. Men da teenageårene ramte, var det bare ikke så interessant længere. Julie Aagaard havde brug for en pause fra det klassiske og tog til USA.

Min musik er meget skrøbelig og samtidig meget brutal. Alt det imellem gider jeg ikke beskæftige mig med

”Jeg havde en eller anden umoden idé om, at man som klassisk musiker var et fortolkningsapparat. At man ikke skabte noget. Det er jo overhovedet ikke rigtigt,” siger Julie Aagaard.

Men Julie Aagaard tog sig en tiltrængt pause fra det danske og fra musikken. Hun læste engelsk og var særligt optaget af creative writing, hvor hun fokuserede på lyrik. Musikken var på standby i de 3½ år, hun brugte i USA, men skrivertrangen var ikke lagt på hylden. Da Julie Aagaard vendte tilbage var det med fornyet energi.

”Jeg havde virkelig savnet musikken. Jeg valgte en anden retning, men jeg bruger stadig, bevidst og ubevidst, ting fra min klassiske træning. Det kan være opbygningen af et nummer eller harmonierne,” fortæller hun.

Ny musik starter ofte med begge hænder på klaveret, mens fingrene finder frem til nye melodier. Julie Aagaard synger og spiller sig frem og bygger herefter nummeret op elektronisk.

EN IKONISK FRISURE

KIll J har en lyd, der hænger ved, men hendes udseende er heller ikke noget, man lige overser. Håret er isblond, siderne er helt kortklippede, pandehåret er skarpt skåret hen over panden, men ender i en kantet hale af langt hår i nakken. Det er blevet en signaturfrisure, der for Julie Aagaard indrammer det musikalske udtryk.

”Jeg ville ændre min frisure, da jeg lancerede musikken, fordi den skulle rumme de samme ting. Skrøbeligheden og brutaliteten,” fortæller Julie Aagaard.

Derfor satte hun sig ned og begyndte at tegne frisurer, der både skulle symbolisere det fine, finurlige og feagtige ved hendes vokal, samtidig med den brutale buldrende bundklang. Hun tegnede, indtil hun fandt det look, der afspejlede det album, hun udgav for to år siden, og så har frisuren hængt ved. Om det er sådan, hun stadig ser ud om to år, tør hun ikke sige, for håret og det visuelle udtryk udvikler sig i takt med det musikalske.

KIll J fremstår som en karakterfuld kunstner, der ikke tager sig det mindste af, hvad andre tænker. Hun ligner en, der er født til at formidle fra en scene. Men det er ikke kommet så naturligt til Julie Aagaard.

”Jeg er ikke en naturlig performer. Det var meget intimiderende for mig at skulle levere, så jeg har skullet lære at stå på en scene,” forklarer Julie Aagaard

På en måde er den udøvende kunstner KIll J antitesen til det usikre Julie Aagaard – ligesom så mange andre – kan finde i sig selv.

”Jeg er faktisk ret misundelig på kunstnere, der lever for at stå på scenen og synes, det er det vildeste, fordi det er der, de får deres pay-off. Jeg nyder det selvfølgelig også, men det er noget, jeg har skullet lære. Jeg får i stedet mit rush, når jeg laver musikken. Når jeg finder den rigtige baseline, og det hele pludselig giver fucking mening,” siger Julie Aagaard.

HIT I KUALA LUMPUR

Singlen Phoenix var KIll J’s første udgivelse, og den lagde hun op på musikdelingssiden SoundCloud. På trods af KIll J’s på det tidspunkt ukendte navn blev sangen lidt af en darling på internettet og sendt rundt til alverdens afkroge. Med sangen kom succesen bragende, og der dukkede artikler op om den unge danske sangerinde i Sydafrika og Kuala Lumpur. KIll J blev ringet op af høje hatte fra New York med tilbud om at spille på festivaler, som hun udtrykker det. Problemet var bare, at hun endnu ikke var noget nær klar til at udfylde et koncertset på fyrre minutter med sit eget materiale.

”Men nu har det nået et tempo, hvor jeg kan følge med!” griner Julie Aagaard.

Julie Aagaard indrømmer gerne, at hun er lidt af en kontrolfreak, når det kommer til hendes musik. Hun er perfektionist og har været vant til at stå for hele processen fra de første toner til det færdigproducerede track helt selv.

Jeg er ikke en naturlig performer. Det var meget intimiderende for mig at skulle levere, så jeg har skullet lære at stå på en scene

”Jeg er heldigvis landet et sted, hvor de lader mig være i kontrol. Da jeg startede projektet, var der kun mig, og jeg stod selv for presse, bookinger og kommunikation. Derfor har jeg nok også haft lidt svært ved at give det fra mig. Men jeg har lært, at jeg skal give slip og lade folk gøre deres arbejde,” fortæller Julie Aagaard på sin let selvironiske måde.

KREATIV KÆRLIGHED

Julie Aagard er kæreste med musikeren Jeppe Madsen fra bandet FAE, som er på samme pladeselskab. Hun ser det som en stor fordel, at de er fælles om kærligheden til musikken, fordi den kan være så svær at forklare og forstå.

”Det er en integreret del af den, man er. Det lyder enormt prætentiøst, men det er sådan, det er. Musikken er en del af mit DNA og min personlighed,” konstaterer hun.

Både venner og familie har også fået forståelse for, at musikken er en del af hende.

”Jeg er et sted i mit liv, hvor folk omkring mig begynder at etablere sig og få børn. Det her er min baby,” forklarer hun.

I forhold til sidste år har KIll J sat mindre tid af til koncerter og mere tid til af lave musik i år. Der er dog stadig masser af muligheder for at opleve hendes koncerter lige fra Natbar på Bremen til Studenterhuset i Aalborg. I løbet af sommeren kommer der en EP fra den elektroniske popsangerinde.

  • GOTHA udgives af PA Magasiner, Rådhuspladsen 37, 1785 Kbh. V. Tlf: 33472986.