Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

FOTO: THINKSTOCK

Sådan slipper du din eksamensangst

Hvis bare tanken om det grønne bord giver dig hjertebanken, så er du ikke den eneste. På GOTHA vil vi være med til at bekæmpe angsten. Sammen med ekspert i eksamensangst  Josephine Evald har vi udarbejdet fem tips, der hjælper dig igennem eksamensperioden.

HAV EN KLAR LÆSESTRUKTUR

Når man læser til eksamen, sætter man sig typisk et mål i form af et vist antal sider, man skal nå at læse på en dag. Men det er en forkert måde at gøre det på. I stedet bør man afsætte et vist antal timer, man skal læse på en dag. På den måde undgår man at få dårlig samvittighed over ikke at have nået, det man skulle, eller at man er dødtræt, fordi man har læst til langt ud på natten. Derfor skal man med sig selv aftale et antal timer, der matcher ens koncentrationsniveau og huske, at for hver gang du har læst 45 min, så skal du holde et kvarters pause. Så sæt et mål om at f.eks. at læse otte timer – og gør det. Så får man både en følelse af succes, og man kan med god samvittighed se en film med kæresten.

FOKUSÉR PÅ DET POSITIVE

Selv om det er svært, så skal man prøve at huske de positive tanker, når de negative tanker er ved at tage overhånd. Derfor er det en god idé at lave et form for mantra, som man kan sige til sig. Det hjælper ofte at skrive en liste med positive sætninger ned. Listen skal minde en om de gode ting: At man har forstået pensum, og at det før er gået godt til eksamen. Bliver man ramt af angst under selve eksamen, er det bedste, man kan gøre, at lave et sceneskift. Man skal prøve at komme ud af angsten. Til skriftlige eksamener kan man f.eks. bede om at gå på toilettet, mens man til mundtlige kan spørge om at få et glas vand. På den måde kan man stoppe angsten i at tage over.

LAD VÆR MED AT SAMMENLIGN DIG SELV MED ANDRE

Mange sammenligner sig selv med andre. Det skal man prøve at lade være med og i stedet have fokus på sig selv. I stedet for at sammenligne sig selv med klassens bedste elever, så kig på hele klassen. Folk har forskellige evner og bare fordi, man ikke er den bedste i klassen, kan man stadig godt være dygtig. Mange tænker ‘enten eller’-tanker. Enten er man en succes eller en fiasko. Det er selvfølgelig ikke rigtigt. Et godt tip i den sammenhæng er at tale til sig selv, som man ville have talt til en af sine venner. Fortælle sig selv, at man er god nok.

HENT EKSAMENSANGST APP’EN

Studenterrådgivningen har lavet en gratis-app, der kan hjælpe mod eksamensangst. Det gode ved app’en er, at den – ud fra de oplysninger man giver – går ind og laver bestemte øvelser/opgaver, som hjælper lige præcis en selv.

KONTAKT STUDENTERÅDGIVNINGEN

Angsten kan nogle gange blive så voldsom, man har brug for hjælp. Studerer man på en videregåendeuddannelse, så kan man kontakte studenterrådgivningen på tlf. 70 26 75 00. Hvis du går i gymnasiet, så tag fat på skolens studievejler.

KOM UD OG BEVÆG KROPPEN

Det er en rigtigt god idé at dyrke motion, mens man læser til eksamen. Når man dyrker motion, frigiver hjernen nogle endorfiner, som er stressberoligende. Derfor dæmper det angsten at få pulsen op. Hvis man normalt dyrker motion, så er det ekstra vigtigt få kroppen rørt. Det kan nemlig give  bagslag, hvis man både skal præstere og ikke får sin motion. Hvis man derimod ikke dyrker regelmæssig motion, kan man nøjes med at gå en tur, for det gør næsten det samme ved kroppen. Udover motion er afspænding af kroppen også vigtig. Angst får nemlig en til at spænde i musklerne, hvilket går ud over ens velvære.

  • GOTHA udgives af PA Magasiner, Rådhuspladsen 37, 1785 Kbh. V. Tlf: 33472986.