Streamingfesten fortsætter | GOTHA

Streamingfesten fortsætter

Om tre-fem år vil alt forbrug af TV og video ske som streaming, forudser ekspert.

Streaming

Netflix og HBO Nordic dominerer markedet, men vil forandre sig.

De amerikanske tjenester som Netflix og HBO Nordic har vænnet danskerne til, hvad streaming er, og de lokale danske TV-stationer har fulgt trop og har snart også gode streamingtjenester. Men kampen om seernes tid er hård, og de amerikanske tjenester bruger sindssyge summer på at udvide indholdet, så de kan holde på kunderne og lokke flere og flere væk fra det lokale fjernsyn. ”Her ser vi også, at den traditionelle TV-sening er under pres,” siger Claus Bülow Christensen, digital medieanalytiker ved Zibra Digital Media Group og tilrettelægger af den kommende Copenhagen Future TV Conference.

Han forudser, at alt forbrug af TV og video om 3-5 år vil ske som streaming.

”TV-kanaler, som vi kender dem i dag, og det her med at sende TV ud i pakker på kabel-TV, vil være forsvundet. TV-kanalerne er blevet til apps, som vi henter på vores smart-TV, TV-bokse, mobiltelefoner og tablets. Alle medieoplevelser vil blive distribueret over internetforbindelser, og vi kan se, hvad vi vil, når vi vil,” påpeger han.

En frodig fest

Netflix og HBO Nordic vil fortsætte med at dominere markedet, men vil forandre sig, tilføjer Claus Bülow Christensen. 

”Men Netflix og HBO vil blive bidt i haserne af andre store amerikanske streamingtjenester, hvor vi vil se f.eks. Amazon komme til Norden også med masser af TV og film. De er allerede i gang med at æde sig ind på markedet i både USA, England og Tyskland. Og så vil vi se nyskabelser fra Google og YouTube, der vil lancere abonnementstjenester, hvor reklamerne vil forsvinde, og hvor YouTube-stjerner får store populære shows og serier,” forklarer han. 

Til slut tilføjer han, at vi i de kommende år vil se en forbedret kvalitet af billede og lyd på streamingtjenesterne.

”Det vil få en ny rus til at rulle i hovederne på elektronikbranchen, og forbrugerne vil være klar til at lade sig rive med og skifte deres fladskærme ud nok en gang. Udviklingen for de levende billeder og musikken hjemme i stuerne og nede i vores lommer vil fortsætte med at imponere os. Det er allerede en frodig fest at være moderne medieforbruger, og festen fortsætter,” slutter Claus Bülow Christensen.

Måske vil du også læse